Něco o ježdění 1.

26.09.2010 00:21

Jak jsem již psal, jezdím stále, furt a pořád.

Za každého počasí - tím myslím opravdu za každého počasí. Ještě nebylo tak zle, abych si řekl - dnes nejedu, nejde to.

V galerii mám foto ze zimy, kdy si řetěz hledal cestu. Vpředu lezl ze sněhové bambule a vzadu mizel do druhé. Poněkud blbě to řadilo.

Jednou se mi také stalo, že mi kolo v noci v kůlně zmrzlo a ráno jsem neodjel. Zapomněl jsem to namazat a jak tam byla sněhová břečka, tak v noci při silném mrazu vše zmrzlo. Musel jsem to dát somů na chodbu, postavit k tomu teplovzdušný ventilátor a půl hodiny počkat. Potom jsem to na nejhorší počasí dával domů a lépe promazával olejem.

V létě je lepší pařák. Jel jsem párkrát ve vedru nad 30°C, okolo 35°C (v Turecku. na Korsice) a stačí mít po cestě hospody a jede se pěkně dál. Jen se musí dát jen jedno pivo v každé, jinak ztvrdnou nohy a pak to skoro nejede.

Samo - nejlepší to je v létě - vezmu si kraťasy, tričko, boty, brejle a frčím.

Teď na podzim a pak na jaře je trochu problém, jak se vlastě obléct. Ráno tma, chladno, odpoledne sluníčko, často teplo. Takže pro ty, co se diví, co vlastně vozím v brašnách - oblečení, pláštěnku, baterii na světlo a cestou zpět nákup. Popíšu vše dále.

Ráno tedy vyrazím v dlouhých cyklokalhotách - říká se tomu "čapáky", Goretexové triko a navrch takové šusťáky (nejsou to ty co se prodávaly v NDR) - kalhoty a bundu. Dlouhé rukavice, šátek a žluté rozjasňující brýle. Na kraji Prahy často sundávám šusťákové kalhoty, neb je tam tepleji.

Odpoledne si beru cyklokraťasy, dres, bezprstové rukavice a sluneční brýle. Jak se bude počasí zhoršovat, postupně vyměním tričko za silnější, pak fleece bundu, pak zimní Goretexovou s membránou (proti větru i vodě) a nakonec pod ni tričko a tu mikinu - to ale až při -20°C. Pochopitelně k tomu patří kalhoty s membránou a pod to Goretexové spodky - dnes se tomu říká "funkční spodní prádlo". Doplňuje se to čepičkou, přilbou (tu v létě nenosím, protože se moc potím a je mi nepříjemná). Na nohou mám normální boty, v létě sandále. Ale v zimě pohorky. Zase Goretex. Prodává se to jako obuv do hor. Na rukou Goretexové rukavice, při normálních mrazech jednu vrstvu, při větších si beru i vnitřní, což je vlastně tenká rukavice. Komplet oblečení jsem si původně pořizoval jako víceúčelové - na lyže a kolo. Vše i se spodním prádlem mám od firmy Mammut, ne že bych jim chtěl dělat nějakou kdovíjakou reklamu, ale vyhovuje mi to. Tedy až na tu cenu... A to jsem něco kupoval v akci se slevou 20%. Musím je pochválit, skutečně to je nepromokavé, včetně bot a rukavic, jen to nejde nosit okolo nuly - člověk se uvaří. Je to do minus. Ale zase na druhou stranu, vždy mi byla zima. V tomto oblečení není, ani při -20°C, ani na ruce a nohy. Na to jsem citlivější - mám horší krevní oběh a nízký tlak.

Pláštěnka je podobná, ale tenká. Je vlastně z hodně hustě tkaného materiálu s nějakou úpravou. Čím víc prší, tím lépe to funguje.Velké kapky nepropustí, pára projde. Tak se člověk tolik nepotí. Není to ovšem taková ta klasická pláštěnka - pončo - ale bunda a kalhoty, něco jako šusťáky.

Bohužel s návleky na boty je to horší. Zcela nepromokavé se nedělají, nebo o nich nevím. Prodává se něco jako neoprén. Sice v tom není zima, ale promokne. Vyřešil jsem to klasickými igelitovými pytlíky do odpadkových košů, té správné velikosti. Vydrží i vícekrát a nejsou tak drahé. Na druhou stranu, je třeba přiznat, že to není moc krásné a estetické. Jenže radši budu mít nohy v suchu. Měli by vyrábět něco kvalitního.

Poslední trvalá zátěž je baterie.

Protože jedu ráno potmě (a v zimě i odpoledne), hledal jsem nějaké solidní světlo, od kterého je vidět. LED jsou sice pěkné, ale stále slabé. Volba nakonec padla na světlo Sigma Mirage, které má halogenku 6V - 10W. Existuje i 20W, ale k tomu je třeba kapesní atomová elektrárna. Nebo dlouhý prodlužovák. Nejprve jsem to provozoval na nabíjecí buřty, ale neměly správnou kapacitu. Nakonec jsem si pořídil olověnou gelovou baterii 12Ah, která však váží 2 kg. Původní kablík jsem nastavil dvojlinkou, protáhl dozadu a dal tam malou zástrčku. Kabel je trvale na kole, spojený se svítilnou a v brašně je baterie, kterou každý den dám na noc nabít automatickou nabíječkou. Tam jsem také dal tu zástrčku, tak to ani nevyndavám z brašny.

Protože cesta tvrá tam hodinu a půl a zpátky hodinu padesát, baterie má 12 Ah a žárovka má 6V / 10W, lze jednoduše spočítat dobu svícení. Takže 10:6=1,66A  12:1,66=7,2 hodin Takže by to mělo vydržet dva dny tam i zpět.

Světlo jsem už opravoval. Nejprve se vypálily konektory u žárovky - dal jsem tam opilované elektrikářské čokolády. Pak se začal žvejkat kabel, tak jsem ho nahradil až k venkovnímu vypínači a vše utěsnil smršťovací bužírkou. Jednou za čas (asi za rok), je třeba koupit novou žárovku. Přestože je otřesuvzdorná, nevydrží věčně. Stojí ale 300,- Kč.

Brašna ovšem také vydrží zhruba rok. Mám vodotěsné od Sportarsenalu, ale moje zacházení a podmínky jsou na ně příliš drsné.

Novinky

Velká Fatra

05.10.2018 18:10
Poprvé v životě jsem se vydal na vícedenní přechod pešky do hor. Respektive mne přesvědčila Simona, takto sousedka. Sice jsem měl ještě nabídku na cyklovýlet, ale to jezdím furt. Původní plán byl lůžkovým vlakem, ale nakonec jsme se dohodli na autě, je to jednodušší a vlastně i levnější. V Jihlavě...

Sušice - Kvilda

04.10.2018 23:29
Po 14-ti dnech jsem opět na biku. S bývalým kolegou jsme domluvili výlet pod Sušici. Kamarád zamluvil chatičku v kempu Anín (600,- celá pro 4 osoby). Nakonec prý majitel povlékne postele ve 3 chatkách, abychom si mohli zaparkovat stroje k posteli. Prý za 150,- na osobu. Je konec sezóny, navíc už...

Rokycansko na kole

13.09.2018 19:45
Už mne to zas popadlo a zachtělo se mi opřít se do pedálů. Protože na sobotu byla naplánovaná akce za Zbirohem, směr byl jasný. Na mapě byly nalezeny minipivovary, naplánována trasa, den před odvezeny základní tábornické propriety do práce (karimatka a spacák) - abych se s tím ráno netahal na...

Lipno - kolem na kole

22.08.2018 18:09
Po nedávném dvoudenním výletu jsem chtěl využít asi poslední opravdu teplé počasí, a tak jel na jih republiky – úplný jih… Ráno vstávání jak do práce, koupit lístek (pro jistotu přes internet, za 250,-), popadnout bágl a v půl sedmé vyrazit na vlak. V 9h jsem už byl v Budějkách. Prohlédl...

Tábor - Humpolec

11.08.2018 07:27
Začátkem srpna bylo konečně dost teplo, aby se dalo jezdit v kraťasech, tílku a sandálech. Tak jsem si v týdnu naplánoval cestu na jih (republiky), k Jindřichovu Hradci. V pátek ještě domalovat obývák, pak skočit ke stánku a už to nějak začalo vše drhnout. Nedokončil jsem trasy, večer pak usnul,...

Přes Benátky a Mělník do Sázavy

29.07.2018 09:26
Jo jo, ač je to skoro k nevíře, obce uvedené v nadpisu lze objet na kole za odpoledne (s trochou zadýchání se do kopečků). Udělalo se tak příjemně na cyklovyjíždku, kolem 30°C, v lese tak akorát a navíc bylo třeba otestovat novou pneumatiku a nové brzdové destičky. Naplánoval jsem to s ohledem...

Kounické pivo

22.07.2018 23:46
V sobotu byl hic a navíc jsem měl na návštěvě dlouholetého kamaráda s manželkou, s nimiž jsem od pátku pokecal, vypili 5litrový soudek Krakonoše a ogrilovali kus krůty. Takže takový relax. No trochu jsem stěrkoval kolem oken finálkou. V neděli dopo foukalo a bylo tak jako nepřívětivě, tak jsem tu...

Vlakem tam, na kole zpět

18.07.2018 17:14
V sobotu jsem pracoval, a tak v neděli přišel čas na cyklistiku. Protože jsem dlouho neviděl kolegu z práce (celý jeden den :-) ) a dlouho nebyl v pivovaru, vstal jsem docela brzy, asi tak v půl sedmé, dal rybízový koláč a meltu a vyrazil na vlak do Mnichovic. Pět minut před odjezdem se paní...

Český ráj

11.07.2018 01:36
  Na prodloužený víkend bylo třeba něco cyklistického naplánovat. Volba padla na Prachovské skály a několik pivovarů kolem. Ve čtvrtek ráno jsem dojel autem do kempu v Sobotce. Recepční mi řekla, že když najdu volné místo, tak ať si postavím stan. Pochopitelně na svátky za hezkého počasí byl...

Ukrajina na kole červen 2018

28.06.2018 19:00
Zkraje roku jsem přemýšlel kam na kole. Volba padla na Ukrajinu, dokud je relativní klid jak válečný, tak turistický. Platba šla poněkud později, takže žádná sleva first minute. Jen věrnostní, přeci jen s nimi jezdím už dlouho.  Sice jsem se těšil, ale mezitím měnil doma okna, postupně dvě a...