Něco o ježdění 1.

26.09.2010 00:21

Jak jsem již psal, jezdím stále, furt a pořád.

Za každého počasí - tím myslím opravdu za každého počasí. Ještě nebylo tak zle, abych si řekl - dnes nejedu, nejde to.

V galerii mám foto ze zimy, kdy si řetěz hledal cestu. Vpředu lezl ze sněhové bambule a vzadu mizel do druhé. Poněkud blbě to řadilo.

Jednou se mi také stalo, že mi kolo v noci v kůlně zmrzlo a ráno jsem neodjel. Zapomněl jsem to namazat a jak tam byla sněhová břečka, tak v noci při silném mrazu vše zmrzlo. Musel jsem to dát somů na chodbu, postavit k tomu teplovzdušný ventilátor a půl hodiny počkat. Potom jsem to na nejhorší počasí dával domů a lépe promazával olejem.

V létě je lepší pařák. Jel jsem párkrát ve vedru nad 30°C, okolo 35°C (v Turecku. na Korsice) a stačí mít po cestě hospody a jede se pěkně dál. Jen se musí dát jen jedno pivo v každé, jinak ztvrdnou nohy a pak to skoro nejede.

Samo - nejlepší to je v létě - vezmu si kraťasy, tričko, boty, brejle a frčím.

Teď na podzim a pak na jaře je trochu problém, jak se vlastě obléct. Ráno tma, chladno, odpoledne sluníčko, často teplo. Takže pro ty, co se diví, co vlastně vozím v brašnách - oblečení, pláštěnku, baterii na světlo a cestou zpět nákup. Popíšu vše dále.

Ráno tedy vyrazím v dlouhých cyklokalhotách - říká se tomu "čapáky", Goretexové triko a navrch takové šusťáky (nejsou to ty co se prodávaly v NDR) - kalhoty a bundu. Dlouhé rukavice, šátek a žluté rozjasňující brýle. Na kraji Prahy často sundávám šusťákové kalhoty, neb je tam tepleji.

Odpoledne si beru cyklokraťasy, dres, bezprstové rukavice a sluneční brýle. Jak se bude počasí zhoršovat, postupně vyměním tričko za silnější, pak fleece bundu, pak zimní Goretexovou s membránou (proti větru i vodě) a nakonec pod ni tričko a tu mikinu - to ale až při -20°C. Pochopitelně k tomu patří kalhoty s membránou a pod to Goretexové spodky - dnes se tomu říká "funkční spodní prádlo". Doplňuje se to čepičkou, přilbou (tu v létě nenosím, protože se moc potím a je mi nepříjemná). Na nohou mám normální boty, v létě sandále. Ale v zimě pohorky. Zase Goretex. Prodává se to jako obuv do hor. Na rukou Goretexové rukavice, při normálních mrazech jednu vrstvu, při větších si beru i vnitřní, což je vlastně tenká rukavice. Komplet oblečení jsem si původně pořizoval jako víceúčelové - na lyže a kolo. Vše i se spodním prádlem mám od firmy Mammut, ne že bych jim chtěl dělat nějakou kdovíjakou reklamu, ale vyhovuje mi to. Tedy až na tu cenu... A to jsem něco kupoval v akci se slevou 20%. Musím je pochválit, skutečně to je nepromokavé, včetně bot a rukavic, jen to nejde nosit okolo nuly - člověk se uvaří. Je to do minus. Ale zase na druhou stranu, vždy mi byla zima. V tomto oblečení není, ani při -20°C, ani na ruce a nohy. Na to jsem citlivější - mám horší krevní oběh a nízký tlak.

Pláštěnka je podobná, ale tenká. Je vlastně z hodně hustě tkaného materiálu s nějakou úpravou. Čím víc prší, tím lépe to funguje.Velké kapky nepropustí, pára projde. Tak se člověk tolik nepotí. Není to ovšem taková ta klasická pláštěnka - pončo - ale bunda a kalhoty, něco jako šusťáky.

Bohužel s návleky na boty je to horší. Zcela nepromokavé se nedělají, nebo o nich nevím. Prodává se něco jako neoprén. Sice v tom není zima, ale promokne. Vyřešil jsem to klasickými igelitovými pytlíky do odpadkových košů, té správné velikosti. Vydrží i vícekrát a nejsou tak drahé. Na druhou stranu, je třeba přiznat, že to není moc krásné a estetické. Jenže radši budu mít nohy v suchu. Měli by vyrábět něco kvalitního.

Poslední trvalá zátěž je baterie.

Protože jedu ráno potmě (a v zimě i odpoledne), hledal jsem nějaké solidní světlo, od kterého je vidět. LED jsou sice pěkné, ale stále slabé. Volba nakonec padla na světlo Sigma Mirage, které má halogenku 6V - 10W. Existuje i 20W, ale k tomu je třeba kapesní atomová elektrárna. Nebo dlouhý prodlužovák. Nejprve jsem to provozoval na nabíjecí buřty, ale neměly správnou kapacitu. Nakonec jsem si pořídil olověnou gelovou baterii 12Ah, která však váží 2 kg. Původní kablík jsem nastavil dvojlinkou, protáhl dozadu a dal tam malou zástrčku. Kabel je trvale na kole, spojený se svítilnou a v brašně je baterie, kterou každý den dám na noc nabít automatickou nabíječkou. Tam jsem také dal tu zástrčku, tak to ani nevyndavám z brašny.

Protože cesta tvrá tam hodinu a půl a zpátky hodinu padesát, baterie má 12 Ah a žárovka má 6V / 10W, lze jednoduše spočítat dobu svícení. Takže 10:6=1,66A  12:1,66=7,2 hodin Takže by to mělo vydržet dva dny tam i zpět.

Světlo jsem už opravoval. Nejprve se vypálily konektory u žárovky - dal jsem tam opilované elektrikářské čokolády. Pak se začal žvejkat kabel, tak jsem ho nahradil až k venkovnímu vypínači a vše utěsnil smršťovací bužírkou. Jednou za čas (asi za rok), je třeba koupit novou žárovku. Přestože je otřesuvzdorná, nevydrží věčně. Stojí ale 300,- Kč.

Brašna ovšem také vydrží zhruba rok. Mám vodotěsné od Sportarsenalu, ale moje zacházení a podmínky jsou na ně příliš drsné.

Novinky

Košice - Košice Vol.2.

24.09.2019 19:25
Košice 2   Po dvou měsících čekání na vhodný termín a počasí se obojí konečně povedlo. Chtěl jsem dokončit cestu přes troje Košice, kterou mi pokazila závada volnoběžky. Dojel jsem do Tábora vlakem. Pochopitelně jako vždy, u mne, klídek, klídek. Vstal jsem jako do práce 4:40, koupil přes web...

Monte Zoncolan

02.09.2019 19:56
Skupinka známých z Říčan naplánovala cyklovýlet do Itálie. Jezdím tam vlastně skoro každoročně, a tak jsem si to nechtěl nechat ujít. Tentokrát kopec Zoncolan, známý z Gira. Vtip byl v tom, že já to neznal. Hotel už byl vlastně skoro obsazený, ale jedna měla pracovní vytížení, a tak...

Klínovec na kole

01.09.2019 23:43
Klínovec 31.8. – 1.9. 2019   Neprozřetelně (pro mne) jsme se domluvili na cestě do hor. Protože už se nejezdí Mísečky, jako náhradní trasa padla volba na Klínovec. Bohužel pro mne to vyšlo po poněkud náročné akci v Itálii, kde jsem za šest dní nalítal přes 300km s převýšením více jak...

z Košic do Košic

13.07.2019 15:52
6 dní na kole z Košic, stále proti větru, 750km, 7500m výškových, kvůli technické závadě jsem to musel v Plané ukončit. Dojedu to tedy někdy o víkendu. Fotky a povídání zde: https://www.bike-forum.cz/foto/detail/55635-z-kosic-do-kosic

Z Košic do Košic Vol.1

11.07.2019 04:25
zápisky formou deníčku, večer u piva Po objednání nového kola, jsem si naplánoval měsíc testování do práce a pak nějakou delší cestu. Měsíc uplynul jako voda, garančka proběhla dle očekávání, a tak bylo vhodné vyrazit. Původně jsem plánoval Itálii na MTB, ale splet si datum. Takže...

Vietnam na kole 2019

04.05.2019 20:09
  Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré,...

Lyžování v Livignu

18.12.2018 20:51
Prožil jsem krásné 4 dny na prosluněných svazích v Itálii. S c.k. Víkend a s výborným průvodcem Milošem Chromkem, který vše dobře organizoval a ještě nám večer zpříjemňoval s kytarou, harmonikou a písničkama! V úterý ráno odjezd z Butovic, večer příjezd, večeře a následující středa až do soboty...

Kroměříž cyklo a letmo

11.11.2018 18:28
Koncem října jsem zjistil, že platnost volnočasových poukázek je do konce roku, a tak bylo třeba jednat. Na internetu jsem prozkoumal nabídky a vybral let vírníkem. Možnost byla buď za Plzní, nebo u Přerova. Vybral jsem druhou – chtěl jsem po dlouhé době vidět známé u Brna. Auto pochopitelně...

Česká Kanada - Landštejn

17.10.2018 20:04
Je třeba využít krásné počasí babího léta a tak jsem vyrazil do jižních Čech. Plánoval jsem, plánoval, až jsem se málem ztratil v mapě. V práci ohlásil dovču, radši do úterý. (až středy, co kdyby…), odvezl padaná jablka, abych taky trochu něco dělal a nachystal kolo. V pátek ráno koupil lupen na...

Zbořený Kostelec

07.10.2018 09:38
Sobotnímu krásnému počasí nešlo odolat a tak po prohlídce mapy padla volba na víceméně pohodový 50km okruh. Nejprve jsem uvažoval o cestě do Benešova, ale kamarád jel na Blaník, což už se nedalo rozumně stihnout, bo večer byla grilovačka u sousedů. Vyrazil jsem až v půl dvanácté, meitím se...